مورچه

دانشمندان حیوان شناس که در این زمینه مطالعاتی کرده اند می گویند بعضی از مورچه ها در بعض صحاری هستند که برای تهیه روزی خود به پیدا کردن دانه ها قناعت نمی کنند ، بلکه مزارعی ترتیب می دهند و قارچ در آن می کارند و به مصرف غذایی خود می رسانند . و عجیب تر این که می گویند یک دسته از مورچگان بعضی حشرات را اهلی می کنند . همان طوری که انسان ، اسب و گاو و گوسفند را اهلی کرده و از شیر آنها استفاده می کند ، مورچگان هم از یک شیره شیرینی که از این حشرات می دوشند استفاده می کنند .

دانه را به لانه خود می برد و آن را در جای مناسبی که فاسد نشود جا می دهد ، جایی که رطوبت آن را فاسد نکند ؛ و حتی آنرا می شکافد که سبز نشود و نروید .

باز دانشمندان حشره شناس گفته اند یک طایفه از مورچگان هستندکه دارای زندگانی اجتماعی منظمی هستند و هر دسته وظیفه ای دارند که باید انجام دهند . یکدسته کارگرند که دانه جمع می کنند و به لانه می آورند تا در زمستان سایرین از آن استفاده کنند . برای این منظور ، حجره هایی مخصوص آسیاب تعبیه کرده اند و در آن حجره ها مورچگان مخصوص دیگری هستند که دارای فک های بزرگ و قوی هستند ، دانه ها را در آنجا آسیاب می کنند و برای سایرین آماده می سازند .

و اگر تفکر کنی و مطالعه نمایی در مجاری غذای این حیوان کوچک که چگونه غذا می خورد و غذا را فرو می برد آنها را هم هضم می کند و دفع می نماید ، اگر شکمش را در نظر بگیری و این که چگونه ضلعها و دنده ها برای آن جثه صغیر ساخته شده ، و اگر دستگاه دید و دستگاه شنیدش که در سرش قرار دارد ، اگر در همه ی این ها دقیق شوی و کاملا مطلع شوی که چگونه است ، حیرت بر حیرتت می افزاید ؛ به قدری است که به زحمت می توان توصیف کرد ( کتاب هارا پر می کند ، سالها باید رنج برد و مطالعه کرد ) .

امروز دانشمندانی در این زمینه مطالعاتی کرده اند ؛ صد ها نفر تمام عمر خود را دارطراف همین موضوع به آخر رسانده اند ، کتابها نوشته اند ، تعبها و رنج ها کشیده اند و خبر های عجیب برای ما اورده اند ؛ مخصوصا مسائلی که مربوط به فهم و شعور و تفاهم بین افراد مورچگان است از عجیب ترین مسائلی است که قرع سمع می کند .

در قر آن کریم قضیه عجیبی از تفاهم مورچگان در داستان سلیمان نقل می کند . در آن سوره که به نام نمل ( سوره مورچه ) است می فرماید :

سلیمان و سپاهیانش به وادی مورچگان رسیدند . در این وقت مورچه ای مورچگان را مخاطب قرار داد و گفت : ای مورچگان ! به پناهگاه های خود داخل شوید ، مبادا سلیمان و سپاهیانش شما را لگد مال کنند ؛ اینها نمی فهمند و توجهی به شما ندارند . سلیمان که متوجه این خطاب مورچه شد از گفته این مورچه لبخندی زد و گفت : خدایا ! مرا توفیق ده که نعمتهای تو را که به من و پدر و مادرم عنایت کرده ای شکر کنم و کار شایسته ای که موافق رضای تو باشد انجام دهم . خدایا ! به کرم و رحمت خود مرا از بندگان صالح خودت قرار بده .

امیر المومنین ( ع ) در آن جمله ها فرمود : که دستگاه دید و شنید این حیوان در سر اوست . امروز هم دانشمندان در تحقیقات خود به اینجا رسیده اند که این حیوان به وسیله ی شاخک هایی که در سر دارد خبر می دهد و خبر می گیرد .

و در آخر سخن خود می فر ماید :

اگر در راه های فکر و اندیشه سیر کنی تا به نتیجه بر سی ، جز این دستگیرت نخواهد شد که خالق مورچه کوچک و خالق درخت تناور خرما یک قدرت است . همان نظم دقیقی که در این به کار رفته در آن به کار رفته است . در مقابل قدرت خلاقیت او ، کوچک و بزرگ ، سبک و سنگین ، قوی و ضعیف برابرند .

 


نظرات شما عزیزان:

نفس هستی
ساعت1:38---10 شهريور 1392
تیغو ببین چه چیزایی پیدا کرده

مرد همیشه آبی
ساعت12:43---9 شهريور 1392
مورون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: کامپیوتر ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 9 / 6 / 1392برچسب:, | 10:0 قبل از ظهر | نویسنده : امیـــروبانـــو88 |

.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس